O upratovaní s deťmi s francúzskou vychovávateľkou Mirkou

Mirka Vedrenne Gresnerova vyštudovala a pôsobila ako francúzska vychovávateľka detí. Skúsenosti profesionálnej opatrovateľky prepája aj so skúsenosťami mamy.

Aktuálne sa rozhodla nasledovať svoju vášeň pre dekorácie, háčkovanie a československý nábytok a dizajn. Založila internetový obchod s kvalitným nábytkom a doplnkami z  bývalého Československa.

O témy spojené s deťmi a ich rozvojom sa zaujíma aj naďalej a rada sa s nami podelila o svoje vedomosti a skúsenosti.

Prispôsobte detskú izbu dieťaťu, nie sebe

Toto sú Mirkine tipy pre upratovanie s deťmi vo veku 0 až 3 roky:

  • Nie je potrebné mať nádhernú detskú izbu, ale zariadiť ju tak, aby si ju dieťa malo možnosť upratovať.
  • Uprednostňujeme nízky nábytok (do 70 cm).
  • Na organizovanie hračiek používame priehľadné plastové nádoby.
  • Treba upratovať tie isté veci na tie isté miesta. Učiť dieťa svoje veci systematicky organizovať.
  • Okolie dieťaťa bude štruktúrované.
  • Hneď, ako sa dieťa dokáže samo pohybovať, môžeme ho vyzvať, aby sa podieľalo na systematickom upratovaní a triedení hračiek.
  • Je to skvelá aktivita, pri ktorej sa dieťatko učí rozoznávať tvary, farby, materiály, veľkosti…

 

Keď sa otočíte, dieťa začne opäť všetko vyhadzovať. S tým nič nenarobíte. Je to jeho prirodzená potreba, spôsob, ako sa zdravo vyvíja. Potrebuje to urobiť hoci 20x, aby si bolo isté, že ovláda každý svoj pohyb.

Ponúknite alternatívu

Keď už vieme, že dieťa miluje vypratávať skrinky, hľadáme alternatívu. Určíme hranice: Ktoré skrinky vypratávať môže a ktoré už nie?

Príklad z Mirkinej domácnosti:

Môj syn rád chodil do koša a do koša na triedenie. Samozrejme, mal to zakázané. Tento zákaz sa však nedal dohodnúť bez alternatívy. Tak som mu ponúkla veľkú kartónovú škatuľu (do ktorej sa mohol aj skryť) a do tej som mu dala prázdne plastové fľaše. Veľmi to mal rád.

Takisto som reagovala pri vyhadzovaní veci z nábytku v obývačke. Rozhodla som sa, že poviem nie na všetky skrinky a zásuvky okrem jednej.

Vedel, že v obývačke mi môže povyhadzovať časopisy z konferenčného stolíka, ale určite nie knihy z knižnice.

Pre deti, ktoré rady kreslia a čmárajú po všetkom, najmä tam, kde je to zakázané, takisto hľadáme alternatívy.

V ich izbe na zem alebo na stenu nalepte veľké papiere a dovoľte im kresliť na ne.

Zo začiatku bude treba pri nich stáť a pripomínať, že po papieri na stene kresliť môžu, ale po stene bez papiera nie.

Naozaj pútavá hra

Mirka objavila aktivitu, pri ktorej jej syn vydržal aj hodinu.

V jeho izbe som na zem dala  deku a vysypala vrece krupice. Mal k tomu rôzne nádobky, lopatky a lyžičky.

Upratujte spoločne

Ak napríklad utierate prach, deti zbožňujú možnosť robiť to tiež a po svojom.

Dajte im handričku, trošku ju navlhčite a dovoľte im poumývať všetok nábytok. Urobia to s radosťou aj desaťkrát!

Alebo im dajte lopatku so zmetáčikom a nechajte ich, nech pozametajú omrvinky pod stolom.

Dôverujte im a nechajte na nich zodpovednosť za jednoduchú činnosť. Deti to milujú a úplne sa v tom vyžívajú.

Ako dohodnúť pravidlá

Deti potrebujú pravidlá tak, ako aj my, pretože žiť v spoločnosti si vyžaduje rešpektovanie spoločných pravidiel.

Mirka zdôrazňuje, aby si pravidlá určila každá rodina podľa seba.

Každý máme iné priority a hranice.

Dôležité je deťom jasne určiť pravidlá, pri ktorých sa dá privrieť oči (pretože nejde o nič nebezpečné či zásadné);

ďalej pravidlá, pri ktorých treba dohodnúť kompromis a priebeh;

a pravidlá, ktoré v žiadnom prípade nesmieme porušiť.

Pravidá treba formulovať tak, aby nenútili deti k slepej poslušnosti, ale k zodpovednosti.

Netreba zabúdať na to, že nás deti často skúšajú, aby sa uistili, že naša odpoveď bude vždy tá istá. Takýmto spôsobom sa učia dôverovať, a následne SI dôverovať.

Súčasťou balíčka UPRATOVANIE A JA je aj modul špeciálne venovaný komunikácii v domácnosti a rodine.

Osvoj si komunikačné ručnosti, ktorými prirodzene motivuješ svoje deti starať sa o spoločnú domácnosť.